[bvi]
mini

Наследие

Историко-культурное наследие Министерства культуры Республики Беларусь

https://www.kultura.by/nasledie/

Ганцевичский район богат на памятники археологии, истории архитектуры и культуры. На территории Ганцевичского района находится 92 памятников истории и культуры. В Государственный список историко-культурных ценностей Республики Беларусь внесено 24 историко-культурных ценностей. Из них недвижимых материальных – 16 (7 – памятников археологии, 8 – памятников архитектуры, 1– памятник истории), движимых материальных – 5 (старинные иконы) и нематериальных — 3 (традиции, ремесло). На Ганцевщине расположено 47 памятников воинской Славы, из них 21 воинское захоронение.

Памятники архитектуры

Отличительными представителями памятников архитектуры на территории района являются православные церкви, католические часовни и стародавние шляхетские усадьбы. Стоит упомянуть церкви: Георгиевскую в Чудине, Преображенскую в Будче, Михайловскую в Наче, часовню при бывшей усадьбе Обуховичей в Больших Круговичах, а также погребальную часовню Вендорффов в Ясенце.

Преображенская церковь в Будча
Преображенская церковь в Будче

Георгиевская церковь в Чудине
Георгиевская церковь в Чудине

Погребальная часовня Вендорффов в Ясенце
Погребальная часовня Вендорффов в Ясенце

Отдельно из всех перечисленных памятников архитектуры можно выделить Георгиевскую церковь в Больших Круговичах. Построена она была в 1771 году как униатская на средства местного шляхтича Ксаверия Обуховича. В середине 19 века она стала православною церковью, после чего, по всей видимости, значительно перестроилась. Выполнена она из дерева в форме продолговатого креста, отдельно поставлена колокольня, внутри апсиду от основного объёма церкви отделяет двухуровневый иконостас на 17 икон.

Свято-Георгиевская церковь Больших Круговичах
Свято-Георгиевская церковь в Больших Круговичах

Нельзя обойти вниманием и сохранившиеся до этого времени шляхетские усадьбы Опацких-Свежинских в Огаревичах и Подаревских в городе Ганцевичи (она размещается в урочище Горки).

Бывшая усадьба в Огаревичах
Бывшая усадьба в Огаревичах

Точная дата постройки усадьбы в Огаревичах неизвестна, но по суждению польского академика Романа Афтанази, она относится к началу 19 столетия. До наших дней, кроме усадебного дома, сохранилось крепкое, на прочном цоколе, здание амбара. На одном из его фронтонов из кирпича выложен год постройки – 1911.

Дата постройки усадьбы Подаревских – вторая половина 19 века. Сохранился одноэтажный дом, который сейчас используется под контору топливного хозяйства, а также остатки парка и липовая аллея.

Памятники археологии

К памятникам археологии относятся многочисленные курганы и курганные могильники, которые в преимущественном большинстве размещаются на севере района. Курганы на территории нашего края – земляные насыпи над древними могилами, по всей видимости, представителей славянских племён дреговичей. Курганы обычно округлые по форме, диаметром 5-15 метров, высотой 0,5-2,5 метров. Дата их возникновения относится к 10-13 векам. В народе курганы чаще всего называют «копцами», либо «волотовками» и связывают их с захоронениями шведских или французских солдат.

Курган в урочище Юлино
Курган в урочище Юлино

Большой вред сохранению курганов в советский период оказало сельское хозяйство, когда под увеличение площадей сельскохозяйственных угодий распахивались целые группы курганов. Например, в урочище Юлино, что поблизости от деревни Шашки, из группы в 15 насыпей сохранился, к сожалению, только один курган, причём благодаря тому, что на нём растёт древний дуб. Не менее потерпели и Малокруговичские группы курганных могильников.

Наиболее известная и исследованная группа курганов – Ясенецкая. Курганы этой группы размещаются на юг от Ясенца по обе стороны дороги на Большие Круговичи в течение 1,5-2 км. Точное количество их неизвестно, но в большинстве научных источников указывается до 100 единиц. Раскопки в этой группе проводил известный белорусский археолог-учёный, создатель археологического музея «Берестье» Пётр Лысенко.

Памятники истории

Памятники истории составляют преимущественное большинство из районного списка, и их можно разделить на две большие группы.

К первой группе относят памятники и места, связанные с событиями Великой Отечественной войны 1941-1945 годов, они есть едва ли не в каждой деревне – это мемориальные памятники павшим в годы войны землякам, а также военные захоронения, для фиксации которых в Беларуси создан отдельный список Государственного учёта.

Памятник землякам в деревне Борки
Памятник землякам в деревне Борки

Памятник землякам в деревне Ганцевичи
Памятник землякам в деревне Ганцевичи

Памятник землякам в агрогородке Люсино
Памятник землякам в агрогородке Люсино

Наиболее известный и отличительный памятник из этой группы – Братская могила на площади в городе Ганцевичи. Памятник со скульптурами двух воинов и плитою с фамилиями похороненных в ней был установлен в 1956 году, а в 2000 году – к празднованию 55-летия Дня Победы в Великой Отечественной войне был заменён на новый, окованный медью, со скульптурной композицией из двух фигур.

Вторая группа – это памятники и памятные места, которые связаны с именами знаменитых людей. В 1902 году в Люсино начал свою педагогическую деятельность Якуб Колас.

На хуторе (сегодня это урочище Шарпутовщина) между Чудином и Переволоки свои детские и юношеские годы провёл известный белорусский этнограф и фольклорист Александр Сержпутовский.

В Острове родился известный белорусский поэт Михась Рудковский, соседняя Гута – родина известных литераторов Ивана Кирейчика и Владимира Марука.

Памятник на могиле Михася Рудковского
Памятник на могиле Михася Рудковского

Памятный знак на месте дома, где жил Иван Кирейчик
Памятный знак на месте дома, где жил Иван Кирейчик

Мемориальная доска на доме, где жил Владимир Марук
Мемориальная доска на доме, где жил Владимир Марук

Город Ганцевичи стал вторым домом для Василия Проскурова, его именем здесь названы улица и районная библиотека, а также установлены две мемориальные доски. На доме па улице Монтажников, где долгое время обитал Герой Социалистического Труда Виктор Шаповал, установлена мемориальная доска.

До празднования Дня белорусской письменности в 2011 году в городе Ганцевичи в сквере был установлен геральдический знак, а на Аллее письменности, которую венчает памятник Якубу Коласу, были увековечены наиболее известные местные литераторы.

Геральдический знак
Геральдический знак

Памятный знак Дня белорусской письменности
Памятный знак Дня белорусской письменности

Памятник Якубу Коласу
Памятник Якубу Коласу

Просмотреть Историко-культурное наследие на карте большего размера
МАТЕРИАЛЬНЫЕ ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНЫЕ ЦЕННОСТИ
 
Памятники архитектуры
 
Памятники археологии
 
Памятники истории, связанные с событиями Великой Отечественной войны
 
Памятники истории, связанные с известными людьми и событиями

Нематэрыяльныя гісторыка-культурныя каштоўнасці Ганцаўшчыны

Традыцыя памінання продкаў у аграгарадку Раздзялавічы Ганцавіцкага раёна

Традыцыя ўяўляе сабой зварот да продкаў з мэтай іх ушанавання, просьбай лепшага жыцця, здароў’я, добрага ўраджаю.
Штогод на могілкі “будзіць продкаў” ідуць тройчы – на другі дзень Вялікадня, на Успенне і на Дзяды.
Жанчынам-нябожчыкам вышываюць фартушкі, мужчынам – ручнікі, дзецям рыхтуюць стужкі. “Пасха валікое свято не одно для жывых, яго і ўмерлыя ждуць” – гавораць вяскоўцы.
На другі дзень Вялікадня раніцай, пасля святочнага сняданку, збіраюць у торбачку падрыхтаваныя рэчы і стравы: фарбаваныя яйкі, булку, мясныя стравы, цукеркі, салодкую з журавінамі ваду, бяруць грамнічную свечку і ўся сям’я ідзе на могілкі. Перад варотамі на могілкі перахрышчваюцца, падыходзяць да званіцы (маленькі колакал з былой царквы, які ўстаноўлены на вялікім дубе на могілках). Просяць званара: “Здрастуй, дзядзько, мы просім вас позвоніць про нашу родню, опавясціць, што прыйшлі родныя”. Ён звоніць, яму кладуцьці яйка, ці булку, ці грошы і тады ўсе ідуць да магіл сваіх родных.
На магіле гаспадара (дзеда, мужа), запальваюць свечку, выкладваюць на столік пачастункі і клічуць да стала ўсю радню. Крышачку льюць на кожную магілку салодкую ваду і прыгаворваюць: “Каб прышлі помогаць, огорода доглядаць, коб прышлі ды одказалі шчо, мо шчо забылі”, гавораць з імі, дзякуюць, што памагалі пры жыцці, навязваюць на помнікі падрыхтаваныя самаробныя рэчы. Пасля могілак збіраюцца ў хаце аднаго з прадстаўнікоў роду і працягваюць свята. Садзяцца за стол, яшчэ раз клічуць сваіх памерлых родных: “Прыходзьце до нас разом Вялікдзень святковаць”.
Другі раз ідуць на могілкі на Успенне. Раніцай устаюць, апранаюць чыстае адзенне, чытаюць малітву “Отчэ наш”, ці “Святая Багародзіца”, снедаюць. На могілкі ў гэты дзень абавязкова ідзе гаспадыня (астатнія па жаданню). У торбу складае гародніну, для таго, каб “адчытацца што за лета нагадавала”, раскладвае на столік ля магілкі родных і кажа: “Наце і вам долю вашу”.
Трэці раз памінаюць родных на Дзяды. Да абеда ідуць на “могліцы” “зваць да стала”. У гэты раз нічога на могілкі не нясуць, проста заходзяць да сваёй радні паклікаць іх у сваю хату: “Ходзеце на обед до нас, мы ўжэ готовыя, а вы ляжыце… Прыходзьце вачэраць…”. Вечарам вараць посны квас з грыбамі. На стол ставяць кашу, мёд, кісель, запальваюць свечку. Перад сном усіх памерлых яшчэ раз успамінаюць услых, прыказваюць: “Поможыце год перажыць, коб быў мірны, урожайны, коб усе здоровыя былі…”, на стале пакідаюць стравы, сярод іх – абавязкова “сыту” (салодкая вада з кавалачкамі хлеба) і ідуць класціся спаць.

Мастацтва выцінанкі Брэсцкай вобласці
(г.Брэст, аг.Чэрні Брэсцкага раёна, г.Бяроза, г.Ганцавічы, в.Дубітава Івацэвіцкага раёна, г.Камянец, , г.Кобрын, г.Лунінец, аг.Аснежыцы Пінскага раёна,, г.п.Ружаны Пружанскага раёна)

Выцінанка – накірунак мастацтва, які перарос са звычайнай занавескі на акне ў сапраўдны твор, тэматычны вобраз са сваімі сюжэтнымі лініямі, якія нярэдка адлюстроўваюць чалавечае жыццё, яго светапогляд, святы народнага і царкоўнага календара.
Мастацтва выцінанкі фарміруе пачуццё ідэнтычнасці, выконвае функцыю трансляцыі традыцый, праз тэматычныя вобразы і сюжэты, прымеркаваныя да святаў народнага і царкоўнага календара, садзейнічае павазе да культурнай разнастайнасці творчасці чалавека, з’яўляецца свайго роду асобным напрамкам мастацтва.
Найбуйнейшае адраджэнне выцінанкі на Брэстчыне пачалося ў пачатку 2000-х гадоў, калі, ужо тады, знакаміты берасцейскі майстар выцінанкі Святлана Вяль правяла шэраг майстар-класаў для работнікаў культуры вобласці, пасля чаго сцены ўстаноў культуры, а затым і вокны дамоў пачалі аздабляцца класічнымі народнымі сюжэтамі выцінанкі (дрэва жыцця, птушкі і інш.).
На сённяшні час у вобласці грунтоўна займаюцца тэхнікай “выцінанка” і перадачай яе малодшаму пакаленню каля дзесяці выбітных майстроў. З мэтай захавання і перадачы наступнаму пакаленню навыкаў выразання мастацкіх твораў з паперы, ва ўстановах культуры ў дадзеным накірунку працуюць разнастайныя клубныя фарміраванні, якія вядуць актыўную работу, каб зацікавіць моладзь і далучыць да мастацтва выцінанкі.
У ДУК “Ганцавіцкі раённы дом раместваў” гэтым відам традыцыйнага рамяства займаецца Івановіч Вольга Пятроўна.

Стравы з таркаванай бульбы – дранікі, бульбяныя бліны, бабка
і іншыя — традыцыі прыгатавання і спажывання Брэсцкай вобласці
(Баранавіцкі, Брэсцкі, Ганцавіцкі, Драгічынскі,
Іванаўскі, Кобрынскі, Пінскі, Пружанскі раёны)

Першыя звесткі пра бульбу на беларускіх землях сустракаюцца ў дакументах у 1736 годзе. Прыкладна з другой паловы ХХ ст. у традыцыях сямейнага і грамадскага харчавання замацаваліся стравы з таркаванай бульбы, а дранікі сталі сімвалам беларускай кухні. Арэал бытавання элемента з’яўляецца і Ганцавіцкі раён Брэсцкай вобласці.

Рацэпты з таркаванай бульбы, запісаныя ў 2021 г.метадыстам па ахове гісторыка-культурнай спадчыны ДУК “Ганцавіцкая раённая ЦКС” Шушко С.У.

Кандратовіч Марыя Аляксандраўна, 1950 г.н., пенсіянерка, в.Любашава, пераняла рацэпты ад сваёй бабулі Крэпчук Анастасіі Аляксандраўны, 1890 г.н.

Дранікі:
бульба – 10 шт., цыбуля – 1 шт., яйка – 1шт., мука – 2 ст.л., соль па густу, кавалачак сала (для смажання).
Бульбу абабраць, прамыць і нацерці на дробнай тарцы разам з цыбуляй (для захавання светлага колеру). Пасаліць, дабавіць яйка, муку і добра перамяшаць да аднароднай кансістэнцыі.
Патэльня змазваецца салам і выкладаецца бульбяное цеста ў выглядзе невялікіх аладак. Абсмажыць дранікі з аднаго боку прыкладна 2-3 хвіліны да з’яўлення румянай скарыначкі. Затым перавярнуць на другі бок, абсмажыць яшчэ 1-2 хвіліны.
Падаваць на стол гарачымі са смятанай або смажаным салам і цыбуляй.

Бабка:
бульба – 1 кг, сала – 200 г, цыбуля – 1 шт., соль па густу.
На патэльні смажыць мелка нарэзанае сала і цыбулю. Бульбу абабраць, прамыць і нацерці на дробнай тарцы, пасаліць, перакласці на патэльню, перамяшаць і тушыць у печцы.
Падаваць на стол гарачай са смятанай або малаком.

Занька Тамара Сяргееўна, 1975 г.н., работнік культуры, аг. Люсіна, пераняла рацэпт ад сваёй бабулі Крупеніч Фядоры Андрэеўны, 1919 г.н.

Бульбяныя бліны:

вада – 1л., мука – 400 г, дрожджы – 40 г, бульба — 5 шт., соль па густу, кавалачак сала (для смажання).
Зрабіць апару: у цёплай вадзе развесці дрожджы, дабавіць муку і пакінуць на ноч. Раніцай на дробнай тарцы нацерці бульбу, пасаліць і ўсё перамяшаць. Пакінуць на 15 хвілін. Змазаць патэльню салам і абсмажыць з двух бакоў.
Падаваць на стол гарачымі са смятанай або шкваркамі.